Lilypie First Birthday tickers

Förlossnings historia Del 3

... jag får min fina blåa rock och blir inpluggad i maskinen på bilden nedan som mäter babyns puls och mina värkar.

De byter skift och Ängeln Anna uppenbarar sig i rummet. Hon ska komma att förlösa mitt barn, en undbar människa som jag kommer älska i hela mitt liv.

Värkarna är i full gång. De är kraftiga som innan och kommer ofta. "täta men korta värkar" står det i journalen. Jag hade inte ätit på länge så blir serverad en hel bricka med mackor juicer saft vatten och nypon och blåbärssoppa. Det enda jag fick i mig var blåbärssoppan och det var knappt!
Resten fick papi som redan fått fika men fortf var hungrig. Han satt i en myysig läderfåtölj och blev lite bortskämd av Ängeln Anna =)! Så bra var hon att hon tom hade tid att skämma bort världens gulligaste Papi!

Jag fick "hoppa" in i duchen (tro mig eg hoppades det ingenting). Jag sattes på en stor pilates boll. Skulle göra runda rörelser med höfterna. Tro mig det SISTA man vill göra när man har värkar är att dansa samba näck på en boll.... inte heller gärna framför karln!
Han satt och tittade storögdt på mig, jag kunde inte prata ngt alls för värkarna kom så tätt. När jag inte tyckte det kunde bli mer pinsamt så spydde jag ner hela mig själv m blåbärs-soppa (obs detta är den ocensurerade versionen!). Jag hade en kräk-påse men kunde omöjligt träffa den under tiden jag hade dessa värkar!

Dock klarade jag av att "rulla bort" den mesta smärtan av 2/3 värkar... villket är bättre än inget!!!

Efter duschen kollar hon hur mkt jag är öppen. Bara 3 cm fortfarande!!! Helt oförändrat. Tappar hoppet lite! Även Papi blir mkt förvånad och tyckte det var trist. Kl är nu 22:45. Jag frågar hur lång tid det tar att öppna sig. Anna förklarar att det är svårt att säga men ugn mellan 1-2 tim per cm i detta skedet. Papi börjar ana att det kommer ta ett bra tag. Anna erbjuder mig akupunktur.  Jag tackar ja men är skeptisk. Hon sätter dit "ying o yang sing o sang o kors o slang" el något. Gör inte ont men känns obehagligt, speciellt den på tummen (det enda som den gör är ger min hand lite spasmer. Får lite ryckningar som känns obehagliga. Jag är för utmattad för att säga ngt. Det kanske ska va så tänker jag. Enligt mig funkar inte akupunkturen alls. Men enligt Papi ser jag "helt dum i huvudet ut" så han menade på att det måste funkat. Vad vet jag, kanske funkade det ytterst lite och fick mig att se knäpp ut. Eller så är det bara så jag ser ut men Papi inte insett det försen nu... stackars Papi!
En halvtimme senare är läget inte bättre, (23:15) samandragningarna kommer GLESARE!!! Nu 5-6 min!!!

Anna erbjuder mig en spruta (morfin-liknande) så jag ska få sova. Risken är att värkarna avtar men hon menar på att jag måste sova och få vila lite. Jag är mkt anti först men Papi övertalar mig. (ville inte att de skulle avta ). Jag får en spruta 23:45 och känner mig dåsig. Papi ligger i soffan och får en filt. Han flyttar sig så vi ligger bredvid varandra... (alltså hans fåtölj nedanför min säng). Tidigare fick han inte röra mig, men med en spruta i  systemet är det mysigt att hålla handen (haha nej men hade för ont innan för att hålla handen. Och "bökade" folk med mig så blev kramperna svårare). Jag lyckas slumra till. Vaknar mellan värkarna som är ugn var 5e min el liknande. Lyckas slumra mellan dem för jag är så dåsig. Men vaknar hela tiden av de starka kramperna. Det är fantastiskt att man ändå kan hämta energi på "powernaps" på 5 min intervaller hehe.

Värkarna börjar göra mer ont och känns ANNORLUNDA. Kändes på ett helt annat sätt än de innan. Papi ringer på larmet och Anna kommer för att kolla till oss. Hon kollar mig och jag var öppen 5 cm!!!
Kl är 01:35 och jag får lustgas!!!
02:30 blir jag undersökt och visar 7 cm öppen!!!
02:43 "tvingas" jag att stå "knästående, framåtlutad". Det var enda gången som jag totalt missbrukade lustgasen. Det gjorde ONT i nedre delen av buken eftersom jag tidigare fått 2 rejäla hinnsvepningar tidigare på dagen. När jag stod upp eller var framåtlutad så fick jag starkare och fler samandragningar. Dock hade inte Anna vetat om detta. Kanske hade jag sluppit då... Men vad gör det. Allt gick ju bra.
När jag var knästående försökte jag iaf hissa ner mig själv med sängdosan men Papi sa åt mig att sluta haha.

03:00 säger jag till Anna att det "trycker på!". Hon är lite skeptisk till att det är krystvärkar jag känner. Men när hon undersöker mig så är jag helt öppen. Knappa 40 min efter hon undersökt mig och jag varit 7 cm öppen.  Hon börjar förbereda saker, kalla på snälla sköterskan Lena. Vid 03:15 får jag lov att halvsitta och börja krysta. Det går bra och jag känner den "brinnande ringen" jag läst om tidigare. (det bränner och svider litet).


03:40 är klockslaget då min värld ändrades för alltid. Då jag mötte Liams underbara blick!!! Det var hans fina vackra ögon jag noterade först... helt underbar pojke. Lyckan var helt enorm. Meningen med livet!!!

Han lades vid mitt bröst och började äta för fullt direkt. Jag bara tittade o tittade o tittade på miraklet =D!!! Papi tog kort. När Anna frågade mig efter Liams kläder och jag förklarade att det var hans pappa som både packat väskan och valt kläder till lilla liam blev hon imponerad och sa att det var första gången någonsin hon hört att en pappa packat bb-väskan!

Våran lilla familj kelade. Hans pappa klädde honom medans jag duschade. ♥♥♥




Kommentarer
Postat av: Johanna

ååhhh.... fiiiiint!... <3 <3 <3 Tokfina familjen är ni allt!!!

2010-10-20 @ 11:38:28
URL: http://meinanutshell.blogg.se/
Postat av: mormor

Blir tårögd. Tänk vilket underverk ni skapat. <3

2010-10-20 @ 16:51:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0