Lilypie First Birthday tickers

Vecka 6

Gravid vecka 6

Mamma:
Nu kan du känna en metallsmak i munnen, du kanske behöver kissa oftare och du kan känna dig illamående. Prova att äta en skorpa eller något liknande innan du kliver upp ur sängen. Halten av progesteron hormon i kroppen ökar när du är gravid, vilket gör att du kan känna dig väldigt trött. Innan du ens vet om att du är gravid äter och dricker du naturligtvis precis som du brukar, kanske även alkohol. Låt inte det oroa dig, hoppa istället över att dricka alkohol under fortsättningen av graviditeten. Detta gäller förstås även rökning och snusning.

Barn:
Det befruktade ägget har kommit fram till livmodern och bäddar in sig i livmoderslemhinnan. Runt om bildas en vätskefylld säck; fostersäcken. I den ligger barnet skyddat fram till födseln. Intill fostersäcken har gulesäcken bildats. Den tar hand om blodkroppstillverkningen och förser den lilla med näring tills moderkakan är klar att ta över regleringen av näringstillförseln. Ingången till livmoderhalsen sluts samman av en slempropp och skapar en trygg och tillsluten miljö för barnet.

Egna anteckningar:
Med hjälp av ett tips ifrån Sugah-J har jag inte lika mycket problem med att springa och kissa hela tiden, även om jag känner mig rejält mycket mer kissnödig än innan. Tröttheten har ökat, känner mig alltid trött emot eftermiddagen hur sent jag än gick upp på morgonen.  Hinner inte ens förstå att jag är hungrig innan jag blir så hungrig att jag får ont - hinner inte ens bre en macka innan jag mosar in den. Det känns som att jag går mot ljusare tider (har dock en förkylning nu), kroppen börjar må bättre..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0