Lilypie First Birthday tickers

US i Onsdags...

I Onsdags hade jag en tid hos min Bm (Barnmorska för Er som inte vet). Tiden var kl 10.15 för att blodtagnings-labbet inte öppnade försen då. Proverna skulle visa hur mina blodförtunnande sprutor fungerar, därför var det väldigt viktigt att sprutan togs 3 tim innan jag skulle till sjukan.
Det var ju minst sagt ett litet problem eftersom Papi åker till jobbet kl 6.30 och jag kan inte ta sprutan själv.

Det löste sig till sist ändå. Åkte till sjukhuset. Fick skjuts av Morfar =)!
Talade in på Bms tel att jag kunde bli ngn minuter sen. Kom in till väntrummet (de har ingen reception på den avdelningen). Var några minuter sen, men de brukar ju å andra sidan inte ropa upp försen efter 15 min ugn.

Började bli hungrig, hade bara ätit lite frukost väldigt tidigt. Planerna på att gå och äta lunch efter blodprover var väldigt lockande. Kl 11.30 hade jag Ultraljud så fanns gott om tid att äta, drika vatten så jag blev jäätte kissnödig (vilket de sagt att jag skulle vara innan UL ), ta ut pengar och möta upp Papi.


Men min Bm kom inte och ropade upp mig. Tiden gick och jag hade glömt bort hennes namn samt att det inte fanns en reception. Men då jag suttit där över 45 min och började oroa mig för hur länge sedan det var sedan jag fick sprutan och den där 3 tim gränsen Bm talat om, frågade jag en förbipasserande sköterska. Men min Bm hade inte varit där på hela dagen. Jag blev skickad ner till Förlossnings-avdelningen för att fråga efter "Maria".
Väl nere på Förlossning så var det ganska rörigt och en sköterska fattade inte alls varför jag stod där nere helt oförlöst och inte svettig alls, yrandes om någon "Maria och sprutor".

Hon tog mitt Leg och satte mig sedan i fikarummet på avdelningen. Tiden, trötta mammor och pappor kom och gick ,men ingen hjälp. Fick panik då jag såg på klockan. Den stod på 11.10 och jag hade varken ätit eller druckit något.

Började rota i ett skåp i fikarummet och hittade en mugg. Där började jag bälja vatten... En sköterska kom förbi, de hade glömt bort mig. Jag sa att jag inte kunde vara kvar för att jag hade Ul. En sköterska drog med mig in i något rum och tog ett blodprov. Jag överlämnade mitt rör med morgon-urin till henne. Hon vispade runt med en tops och sa att jag skulle hälsa min Bm att det var "bra"!!!

Vad var bra tänkte jag? Färgen, konsistensen? Vädret, hennes humör?

Fick mitt leg och blev eskorterad till Ul-ljud avdelningen. Papi kom dit, han hade varit och tagit ut pengar till Ul-bilderna. Jag fortsattte bälja vatten. Ul-undersökningen var ju givetvis helt underbar. En helt obeskrivlig känsla. Alla har sagt att jag skulle gråta, och det gjorde jag ju inte. Visst var väl nära ngn gång. Men var upptagen med att vara lite förbannad, stressad, illamående och väldigt intresserad av undersökningen.
Pyret rörde sig som tusan och SÖG PÅ TUMMEN!
Jättegulligt.

De gjorde ett KUB-test också, mäter vätska i nacke bl a för att se vad risken är att barnet kan ha Downs syndrom och så. Risken var 1/17 800 så inget fostervattenprov behöver göras (det gör man bara om det är 1/300).
Bf (beräknd födsel) är exakt som vi räknat 7 september!!!
Pyret var, då vi gjorde Ul, 56 mm =).

Direkt då vi kom ut från rummet drog jag in på toaletten. Satte mig på toan och kissade (säkert 4 gr) samtidigt som den ö-kända kaskad-kräkan kom och hälsade på en, två, tre och fyra osv ned i handfatet. Blev yr i huvudet så Papi kom in och tröstade. Där satt jag, kissade och kräktes som aldrig förr. Yr i huvudet, svettig och extremt LYCKLIG!

Ul var en fin upplevelse, allt annat var det INTE. Jag har alltid vetat att barn kostar pengar, mycket pengar. Men trodde inte att det var pga att min sambo måste ta ledigt 1½ tim och ge mig en spruta, vilket inte hade behövts eftersom min Bm inte var på sjukhuset. Eller att vi nu måste fortsätta köpa ASDYRA sprutor som kanske inte ens behövs eller är i en för låg/hög styrka, då vi inte vet något om några svar på hur jag reagerar på Innohepen (som den heter). Inte heller kan vi köpa ett Big pack-sprutor vilket skulle vara mycket bättre rent ekonomiskt. Allt pga att Bm inte kommer på avtalat möte och nu inte svarar på tel (hon är tydligen inte på Us försen nästa tisdag nu och jag har bara några sprutor kvar. Big pack-sprutorna måste beställas 4 dgr i förväg, vilket hade fungerat svinbra om jag fått resultaten i Onsdags som det var sagt. Men nu är det ju kört).


Special mvc börjar kännas väldigt dåligt. Tror dess namn kommer från "Speciellt dåligt", men hoppas ju självklart att jag kommer få anledning att ändra mig =S.



Kommentarer
Postat av: mariah

oooh va kul!!!! visst e de en otrolig känsla!!

ja grät inte heller när ja gjorde mitt UL men de blev s verkligt allt...nu va de lixom spikat...man skulle ha barn!!!! ((=

tog ni reda på könet???!!!

Det behöver du inte skriva om här dock hehe!! ((=

Tusen grattis gumman....snart e du oxp mamma!!! (=

2010-03-15 @ 15:50:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0